Friday 5 July 2013

masalah rambut gugur

 




Rambut gugur setiap hari adalah perkara yang normal sebenarnya. Namun masalah rambut gugur menjadi serius sekiranya setiap kali kita menyikat rambut bilangan rambut yang terlekat pada sikat terlalu banyak. Di sini saya ingin berkongsi dengan anda serba sedikit informasi berkaitan dengan masalah rambut gugur. Masalah  rambut gugur dapat di kelaskan kepada tiga jenis bahagian iaitu:

1) Androgenetik alopesia

-  masalah ini kerap berlaku di kalangan wanita dan lelaki dan ianya juga di kenali sebagai salah satu kebotakkan pada lelaki ( male pattern baldness).

2) alopesia areata 

- keguguran rambut setempat pada kepala yang tidah ti ketahui puncanya. keadang- kadang mengambil masa enam hingga 12 bulan untuk pulih dengan sendirinya

3) Telogen effluvium 

- berlaku kira-kira selepas kelahiran anak, empat bulan selepas proses kelahiran anak, demam panas , penyakit akut- akut, tekanan fizikal atau emosi dan diet tidak seimbang. Rambut biasnaya akan pulih tanpa rawatan dalam jangka masa tertentu dan kemungkinan mengambil masa yang agak lama

Punca keguguran rambut 


menghadapi tekanan

- apabila sesorang itu mengalami tekanan , ia menyebabkan sekatan pada salur darah iaitu salur darah menjadi sempit dan menyukarkan bekalan nutrient kepada rambut.

bahan kimia dalam produk rambut  

- kebanyakkan produk yang berada di pasaran mengandungi bahan kimia yang merebahaya. bahan - bahan ini menganggu pengaliran udara dan menyumbatkan liang- liang pori di kulit kepala. minyak rambut, gel dan serum yang di gunakan untuk mencacak rambut dan membentuk rambut mengikut gaya dan fesyen tersendiri mengandungi bahan- bahan kimia yang boleh menjejaskan kualiti rambut. shampoo juga yang di jual dengan harga yang murah dan menjanjikan kepelbagaian kepada pengguna mengandungi agen- agen yang di sifatkan sebagai perosak. tidak mustahil ada di antara kita menggunakan shampoo telah meyebabkan barah. ini terbukti dengan beberapa kes yang telah berlaku.


kekurangan vitamin 

- ramai yang tidak sedar bahawa mereka sebenarnya kekurngan vitamin dan diet pemakanan yang seimbang. hal inilah menyebabkan berlakunya keguguran rambut. buah- buahan, sayur- sayuran, makanan yang mengadungi protien tinggi seperti yogurt, ikan, daging, dan tahu adalah sangat dalam pembentukan rambut yang sihat. lebih elok jika anda juga mengambil supplemet seperti biotin, niasin, zink, vitamin B6, B12, vitamin A dan vitamin E.

melahirkan anak

- selepas anda melahirkan anak, paras hormon estrogen akan menurun secara mendadak. hal ini menyebabkan akar rambut menjadi lemah dan mudah gugur. kebiasaanya keguguran rambut akan berlaku di antara kira- kira 2 hingga 3 bulan.

demam, mengalami masalah selsema dan virus yang serius 

- semasa serangan jangikat virus berlaku daya imunasi badan bukan sahaja lemah, tetapi ia akan mengganggu pertumbuhan rambut apabila zat- zat yang diperlukan oleh folikel rambut tidak mencukupi.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ORDER FORM

Name:
Email Address:
Tel Number
KOd DAn nama item
Kuantiti
Cara Bayaran Maybank2u
Cimb klik
Cash Deposit
Tarikh dan Masa Bayaran
Alamat untuk pengeposan

Get your own free form like this one.

HANYA RM30.00 ANDA BOLEH KAYA!

cuma bermodalkan rm30 sahaja anda berpeluang menjana pendapatan anda lebih rm1000 sebulan.. bisness dan produk yang semakin menigkat naik dan mendapat perhatian ramai. anda tidak akan rugi, apatah lagi modal serendah ini saya yakin tidak menjejaskan diri anda. saya akan bantu anda dari segi sokongan, guide anda, penerangan dan penjelasan melalui e-mail, talefon dan sms. bagi anda yang berada di sekitar kuantan juga saya boleh berjumpa dengan anda dan memberi penerangan secara percuma.

talefon saya = 012-7483550
msg saya = 012-7483550
ym saya = fareast_madzlan@yahoo.com.my
blogg saya = faizmadzlan.blogspot.com


JADI AHLI KAMI

SILA SMS SAYA@ HUBUNGI SAYA. encik faiz- 0127483550

(nama) (lokasi) (tarikh) (masa) (jumlah)

CTH: FAIZ KUANTAN 10/JUNE/2012 2.03PM RM30






Pembayaran melalui akaun maybank sahaja

(Faizal Bin Madzlan)

156-039-360-596


P/S Saya akan menghubungi anda sebaik sahaja pembayaran dilakukan

TEMPAHAN PRODUK NEW WORLD 55

GEL PELBAGAI GUNA NW55 (100 GM)= KOD PC101
HARGA RM39.50

GEL PELBAGAI GUNA NW55 (50 GM)= KOD PC102
HARGA RM24.50

SYAMPU PELABAGAI HERBA NW55 (350 ML)=KOD PC103
HARGA RM25.00